Ασθενείς και κυβερνήτες
Σεπτέμβριος 16, 2016
Πωλητήριο στο σπίτι όπου μεγάλωσε ο Χάρι Πότερ
Σεπτέμβριος 19, 2016

Maria Callas, La Donna, La Voce, La Diva

Για τους λάτρεις της όπερας η Μαρία Κάλλας ήταν η απόλυτη ερμηνεύτρια. Για όσους αγαπούν να παρακολουθούν τη ζωή των πλούσιων και των διάσημων ήταν η γυναίκα που έζησε στο πλευρό του Αριστοτέλη Ωνάση, τον αγάπησε και η καρδιά της ράγισε όταν χώρισαν. Για τους Έλληνες είναι ένα είδωλο που τους έκανε περήφανους σε όλον τον κόσμο. Για όλους ήταν η Ντίβα. Σήμερα κλείνουν 39 χρόνια από τον θάνατό της, σε ηλικία μόλις 53 ετών.

Από τη Νέα Υόρκη, όπου γεννήθηκε, στην Αθήνα, πάλι στη Νέα Υόρκη και μετά η κατάκτηση του κόσμου της όπερας. Σκάλα του Μιλάνου, Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, παντού υποκλίθηκαν στο φαινόμενο Μαρία Κάλλας. Επιβάλλει τους όρους της και αναγκάζει τον διευθυντή της Όπερας της Νέας Υόρκης Ράντολφ Μπινγκ να της καταβάλει το μεγαλύτερο ποσό που είχε πληρώσει ποτέ ο θίασος για καλλιτέχνη και να δηλώσει ότι η πρώτη εμφάνιση της Κάλλας στη ΜΕΤ ήταν η πιο συναρπαστική βραδιά της ζωής του. Τα σκαμπανεβάσματα τόσο στην καλλιτεχνική όσο και στην προσωπική της ζωή ήταν πολλά. Οι εξαντλητικές δίαιτες και οι φωνητικοί ακροβατισμοί της, καθώς ερμήνευε εκ διαμέτρου αντίθετους ρόλους σε μία σεζόν ή και σε ένα ρεσιτάλ) είχαν επιπτώσεις στην ποιότητα της φωνής της, η οποία σταδιακά άρχισε να αδυνατίζει στις υψηλές νότες.

Τον Ιανουάριο του 1958 στη Ρώμη αποχώρησε με την πρώτη πράξη της «Νόρμας» και αποδοκιμάστηκε από το κοινό και τον Μάιο η Σκάλα του Μιλάνου διέκοψε το συμβόλαιό της. Ο Τύπος της επιτέθηκε σκληρά και άκομψα. «Αυτή καλλιτέχνιδα δεύτερης κατηγορίας, που έγινε Ιταλίδα χάρη στον γάμο της, Μιλανέζα χάρη στον αδικαιολόγητο θαυμασμό μιας μερίδας του κοινού της Σκάλας και διεθνής χάρη στην επικίνδυνη φιλία της με την Έλσα Μάξγουελ» έγραψε η ιταλική εφημερίδα «Il Giorno».

Το καλοκαίρι του 1960 τραγούδησε Νόρμα στην Επίδαυρο και τον επόμενο χρόνο στον ίδιο χώρο Μήδεια. Η παράσταση αυτή μεταφέρθηκε και στη Σκάλα του Μιλάνου την περίοδο 1961-1962. Παρ’ όλα αυτά, η σταδιοδρομία της στα ιταλικά θέατρα είχε τελειώσει οριστικά. Το 1962 τραγούδησε Όμπερον στο Λονδίνο. Οι «Τάιμς» έγραψαν: «Τώρα πια η φωνή της μπορεί να χαρακτηριστεί άσχημη και εκτός τόνου», όμως το κοινό την αποθέωνε.

Το 1965 αποσύρθηκε οριστικά από τις λυρικές παραστάσεις, παρά την εξαιρετική Τόσκα στη Όπερα της Νέας Υόρκης. Το κύκνειο άσμα της ήταν η Νόρμα, στο Παρίσι, τον Μάιο του 1965. Στην τρίτη πράξη κατέρρευσε επί σκηνής και μεταφέρθηκε λιπόθυμη στο καμαρίνι της.

Καταφέρνει τελικά να πάρει διαζύγιο από τον Μενεγκίνι και ελπίζει ότι θα παντρευτεί με τον Ωνάση. Αυτός όμως επιλέγει τη διασημότερη χήρα του κόσμου, την Τζάκι Κένεντι. Η Κάλλας προσπαθεί μάταια να το ξεπεράσει. Παίζει στην κινηματογραφική εκδοχή της Μήδειας του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Παζολίνι (1969), ηχογραφεί δίσκους, διδάσκει όπερα στη μουσική σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης και δίνει ρεσιτάλ με τον Ιταλό τενόρο Τζουζέπε Ντι Στέφανο, που κι αυτός αντιμετώπιζε φωνητικά προβλήματα. Η τελευταία εμφάνισή της ήταν στο Σαπόρο της Ιαπωνίας τον Δεκέμβριο του 1974. Κι ύστερα αποσύρεται οριστικά, κλείνεται στο διαμέρισμά της στο Παρίσι και σαν σήμερα το 1977 πεθαίνει από καρδιακή προσβολή.

Η δασκάλα της Ελβίρα ντε Ιντάλγκο

 

Το 1939 η Κάλλας εγγράφηκε στο Ωδείο Αθηνών, στην τάξη τραγουδιού της διάσημης Ελβίρα ντε Ιντάλγκο. Πλάι στη σημαντική τραγουδίστρια της όπερας των αρχών του 20ού αιώνα γνώρισε την υψηλή τεχνική των ρόλων του ιταλικού ρομαντικού ρεπερτορίου. Ψάχνοντας στο YouTube βρήκαμε αυτήν την ηχογράφηση της διάσημης τραγουδίστριας και δασκάλας της Ελληνίδας ντίβας. Είναι στα ελληνικά (!), ένα τραγούδι που οι περισσότεροι το έχουμε ακούσει. O μπαρμπα-Γιάννης κανατάς κάπως αλλιώς…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.